onsdag 2. april 2008

Jeg kaller det et vakkert dikt


Jeg reiser alene
Skrevet av Ole Paus

jeg reiser alene jeg flyr over land og by
før kom barna med storken, men nå tar vi fly
jeg reiser alene jeg flyr over fjell og fjord fra mamma i sør til pappa i nord
og under meg er hele jorden der voksne og småbarn har et hjem
men hvis du spør meg om hvor jeg bor hen er det i SK305

vi reiser alene en flyvende barnehær
vi er utstyrt med bamser og en koffert med klær
og foran i flyet bor generalen
han fører alle barna fra hjem til hjem
og nede på jorden i terminalen står mamma eller pappa eller gud vet hvem

jeg reiser alene stjernene titter frem
de er ganske mange, men vi er flere enn dem
vi er så mange at du vil ikke tro det
og pørseren er min beste venn
også lander vi på en snurrende klode og spretter vi til himmels igjen

jeg reiser alene jeg flyr over land og by
før kom barna med storken men nå tar vi fly.

Denne Uken fikk vi i oppgave å skrive om et dikt vi liker spesielt godt.
Jeg fikk litt panikk siden jeg ikke kan så mange dikt, men så kom jeg på at jeg har hørt en god del fin musikk. «Jeg reiser alene» er en sang som er skrevet av Ole Paus og innspilt i 1994. Sangene hans er ofte fylt med ironi, humor og satire. Paus er en utrolig dyktig forfatter og har skrevet veldig mange fine tekster. Han er alltid på de svakes parti og han synger ofte problemer i samfunnet.

Akkurat denne sangen har jeg valgt fordi jeg synes både teksten og melodien er veldig vakker. Teksten handler om skilsmisser, eller rettere sagt skilsmissebarn, og hvordan de hopper mellom foreldrene uten å egentlig ha noe trygt å lande på. Den forteller at det å ha skilte foreldre er skummelt og tøft. Det er heller ikke et sjeldent fenomen, det blir bare vanligere og vanligere.

Vinklingen i teksten er fra et lite barn, som ikke nødvendigvis forstår så mye av det som skjer, men som forteller om livet på vei fra ett sted til et annet. Han/hun forteller at «pørseren er min beste venn». For de som ikke vet hva dette betyr, (det gjorde ihvertfall ikke jeg første gang jeg hørte sangen) så er det en flyvert.

Denne sangen vekker triste følelser og minner oss på hva vi faktisk utsetter barna våre for, men er også fantastisk fin å høre på, og er du interessert har Paus mange flere flotte, morsomme og noen ganske sterke sanger å by på, så her er det bare å gå i gang og høre:P
Bildet er hentet fra Platekompaniets side

3 kommentarer:

Eline sa...

Jeg synes sangen du har valgt ut var veldig fin! Har hørt den før, og den er litt trist egentlig.. Du hadde også reflektert bra rundt teksten, og jeg synes det var spesielt bra at du kommenterte setningen «pørseren er min beste venn». Jeg skjønte det først nå!
Veldig bra:D

Petter sa...

Nei

Anonym sa...

jo