lørdag 5. april 2008

Våren er her, og blåveisen kommer!


Et av de sikreste vårtegnene er når blåveisen titter fram. Selv har jeg utviklet en liten forkjærlighet for denne lille blomsten, og da måtte jeg jo skrive en liten hyllest til den i bloggen min!
Blåveisen (Hepatika Nobilis) er vanligst å finne på østlandet, og den trives best på tørre steder hvor det er mye kalk i jorda. Den kommer i fargene blå, rosa og noen ganger hvit. Blåveisen blomstrer akkurat nå, og det gjør den til ca. ut Mai, så vil du se den gjelder det å komme seg ut nå!
Bildene er tatt i Fredaskogen på Hosle i Bærum.

6 kommentarer:

Hanne sa...

Så morsomt at du skrev om blåveisen! Uttrolig fint innlegg. Den var som en liten godbit, en snack. Elsker blåveisen. Og du gjør det kjempe bra på bloggen! Ikke slutt med å skrive sånne nydelig innlegg :D

Maria Elise sa...

Ååå.. nå gleder jeg meg til våren:D Bloggen din er veldig fin! Jeg liker bildene og du skriver veldig bra;)<3

Synne Campbell Kittelsen sa...

Våren er her, og blåveisen kommer! Som du sa, og det er ganske riktig;) nå kommer sommer og sol snart også!
du har en kjempesøt blogg, fortsett med ditt:)

ŘÌ$H sa...

fine bilder og fint innlegg... liker "lilla"/"hvit"blåveisen og:)...

Elisabeth sa...

Wii, jeg har ikke kommet over bloggen din før nå Ingrid;O
HVERTFALL: endelig er våren på vei!
Blåveis er så søte^^
Dessuten må jeg si du skriver kjempe fine innlegg som er interessante å lese:) Keep it up;D

Ingunn sa...

Jg er enig, her jeg sitter mens det sludder ute, vi vil ha vår nå!